loading...
شهر بازی
Admin بازدید : 17 یکشنبه 21 آبان 1391 نظرات (1)

سری بازی های Halo همیشه چالش برانگیز بوده اند و از سال 2001 که توسط استودیوی Bungie ساخته و راهی بازار شدند، سبک اول-شخص روی کنسول های بازی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. اما Halo تنها یک بازی اکشن صرف نبود و با گیم پلی ای بسیار خلاقانه و جذاب، بازیکنان را با جادویی منحصر به فرد روبرو می کرد. قهرمان آن، Master Chief نیز با محبوب تر شدن این عنوان به یکی از شخصیت های افسانه ای دنیای بازی های کامپیوتری تبدیل شد.

مبارزه او با Covenantها را در نسخه های قبلی مشاهده کرده بودیم و او را تا جایی همراهی کردیم که در کهکشانی بی پایان رها شد و سرنوشتش دستخوش آینده ای شد که هنوز مشخص نیست. پس از عرضه Halo: Reach، استودیوی Bungie کار ساخت این بازی را به Microsoft واگذار کرد و خودش همکاری جدیدی را با Activision آغاز کرد. نسخه جدید سری بازی هایHalo  توسط استودیوی تازه تأسیسی به نام 343 Industries ساخته شد که برای اولین ساخته شان، پروژه بسیار سخت و محبوبی را انتخاب کردند. Halo اینبار افراد جدیدی را پیش روی خود می بینید که قصد دارند فصل جدیدی را در دنیای این سری خلق کنند. Halo 4 آمده تا نه تنها یکی از بهترین نسخه های این سری از بازی ها باشد، بلکه آغازگر سه گانه جدیدی باشد که بیش از پیش بازیکنان را به قلب دنیای Halo  می برد.

داستان

"ذهن کودکان راحت تر تغییر می کند و بدن آن ها به آزمایش ها راحت تر واکنش نشان می دهد و نتیجه آن خلق شدن سربازهای قدرتمندی است که در مبارزه با Covenantها پیروز می شوند. Spartanها تنها دلیلی بودند که باعث شدند انسان ها از بین نروند. آن ها می توانند در مواقع حساس واکنش های مختلفی از خود نشان دهند و دارای همراهی هستند که می تواند به خوبی آن ها را راهنمایی کند. Master Chief یکی از Spartanهایی است که مفقود شده! Spartanها یک وسیله نظامی نیستند، بلکه آینده انسان ها هستند. آن ها سرنوشت انسان ها را در دست دارند. نباید Spartanها را دست کم گرفت و مهم تر از همه، نباید جان (John) را دست کم گرفت!"

داستان مدت ها بعد از اتفاقات Halo 3 و رها شدن Chief در فضا دنبال می شود. اتفاقات جدیدی در حال رخ دادن هستند و دنیا در انتظار بازگشت قهرمانی است که کسی از زنده یا مرده بودن او خبر ندارد. Chief در انتظار کمک، در مخزن مخصوصی به خواب رفته که توسط کورتانا (Cortana) هوش مصنوعی ای که همیشه با او بوده، از خواب بیدار می شود. Chief باید راهی برای خروج از سفینه پیدا و با گروهی از Covenantها مبارزه کند، اما در این بین مشکلاتی برای کورتانا پیش می آید. او نیاز به یک بازنگری اساسی دارد تا بتواند فعالیت هایش را به خوبی انجام دهد. کورتانا از DNA انسان ها به وجود آمده و به همین دلیل بسیار باهوش است و به خوبی متوجه احساسات و روابطه می شود.

در این بازی تمرکز ویژه ای روی دو شخصیت Chief و کورتانا صورت گرفته و در سکانس ها و میان پرده های مختلف، به شکل بسیار خوبی می توانید وجود احساسات میان این دو نفر را مشاهده کنید. Chief باید راهی برای بهبود شرایط کورتانا پیدا کند و از طرف دیگر نیز باید با Covenantها و دشمنان جدیدی که Promethean نام دارند، مبارزه کند. او در حالیکه می خواهد از جایی که در آن گرفتار شده فرار کند، متوجه حضور سفینه Infinity می شود که پیام کمک آن ها دریافت کرده و قصد دارد به آنجا برود. اما درست در لحظه ای که آن ها موفق به برقراری تماس با سفینه می شوند، متوجه می شوند که در تله دشمنی جدید گرفتار شده اند.

دشمن جدیدی که دیکت (Decat) نام دارد و توانسته با کارهایی که Chief برای برقراری ارتباط با Infitniy انجام داد، خودش را از دامی که در آن گرفتار شده بود، نجات دهد. کسی که انسان ها را بزرگترین خطر در تمام دنیا می داند و می خواهد آن ها را از بین برود. Chief با آگاهی از این موضوع، سعی می کند تا سایر انسان ها و نیروهای Spartan را متقاعد کند که آن ها با خطری جدی تری روبرو شده اند. اما او به یکباره خودش را تنها می بیند و اینجاست که باید یک تنه با خطر جدید مبارزه کند. داستان بازی با وجود شخصیت های مختلف و اتفاقات هیجان انگیزی که در آن رخ می دهند، واقعاً شما را درگیر خودش می کند. صحنه های سینمایی این بازی آنقدر زیبا هستند که بتوانند شما را هیجان زده کنند.

اتفاقات مختلف و شرایط خاصی که در بازی رخ می دهند، چیزی فراتر از کلیشه هایی است که در اکثر بازی های اول-شخص امروزی می بینید. همچنین خلق شرایط احساسی در بازی باعث شده که ما بیشتر با Chief آشنا شویم. او تنها یک Spartan اسطوره ای نیست، او فقط یک ماشین برای از بین بردن دشمنان بشر نیست. او انسانی با احساسات کامل است. این موضوع به شکل بسیار خوبی در سکانس آخر بازی به نمایش درمی آید. در کنار این موضوع، باید به خلق یک فضای مرموز در داستان نیز اشاره کرد که برای یک بازی اول-شخص بسیار خوب است و حتی می توان آن را فراتر از انتظار نام برد. این نسخه به خوبی توانسته آغازگر سه گانه جدید باشد.

گرافیک

Halo 4 در بخش گرافیک واقعاً تغییر کرده و مشخص است که توسط سازندگان جدیدی ساخته شده که می خواسته اند خودشان را در این بازی ثابت کنند. استودیوی 343 Industries در بخش گرافیک این بازی را ارتقاء داده و آنقدر آن را زیبا کرده که نتوان به راحتی از کنار آن گذشت. طراحی محیط بازی واقعاً متنوع، زیبا، پرجزئیات و چشم نواز صورت گرفته است. محیط های بسته و باز آنقدر خوب طراحی شده اند که نمی توانید اشکالی به آن ها بگیرید. استفاده از ذرات بسیار زیاد در محیط، رنگ بندی های زیبا و حضور در محیط هایی که فضای مرموزی را به وجود آورده اند، شما را غافلگیر می کند.

نورپردازی یکی از بهترین قسمت های بازی است و نقش مهمی در خلق یک اتمسفر بسیار زیبا و هیجان انگیز در بازی داشته است. این موضوع در محیط های باز بیش از پیش به چشم می خورد. سایه های بدون لبه و کاملاً داینامیک، از قسمت های شایان ذکر این بخش از بازی به حساب می آیند. کیفیت بافت های بازی نیز در سطح بسیار خوبی قرار دارد. حتی با زوم کردن روی سنگ هایی که در کوهستان ها به کار رفته اند، آن ها کیفیت خود را حفظ می کنند. طراحی دشمنان بازی نیز بسیار پرجزئیات از کار درآمده است. دیدن دشمنان قدیمی که با کیفیت بالاتری در بازی دیده می شوند، قطعاً مورد توجه شما قرار خواهد گرفت. طراحی سلاح ها نیز از دیگر قسمت هایی است که سریعاً مورد توجه شما قرار می گیرد.

اضافه شدن جزئیات بیشتر به سلاح های آشنای این سری از بازی ها باعث شده که کار کردن با آن ها لذت خاص خودش را داشته باشد. اما باز هم طراحی سلاح های جدیدی که در بازی مشاهده می کنید، فوق العاده است. سلاح هایی که با انیمیشن های بسیار زیبایی در دست شما قرار می گیرند و تیراندازی با آن ها حس خاص و بسیار تازه ای دارد. طراحی Master Chief آنقدر خوب است که می توانیم آن را در کنار شخصیت های بازی های سوم-شخص قرار دهیم.

طراحی صورت ها نیز از دیگر قسمت های خوب بازی به حساب می آید و انیمیشن های بسیار خوبی برای حرکت صورت مشاهده می کنید. تنها افسوس ما در این قسمت، این است که چرا هنوز نمی توانیم چهره Master Chief را مشاهده کنیم! کیفیت میان پرده های بازی نیز عالی از کار درآمده است. Halo 4 در بخش هنری بسیار خوش ساخت به نظر می رسد، اما این بازی در یک مورد نتوانست به قولش عمل کند و آن هم اجرای تمام این المان ها در 60 فریم بود. اگر به فریم سری Call of Duty دقت کنید، متوجه می شوید که Halo 4 با فریمی پایین تر از آن پردازش می شود.

موسیقی/صداگذاری

این سری از بازی ها در قسمت موسیقی و صداگذاری همیشه از استانداردهای بالایی برخوردار بودند. Halo 4 نیز از این قاعده مستثنی نیست و در این قسمت بسیار عالی عمل کرده است. آهنگساز جدید بازی آقای نیل دیویج (Neil Davidge) به خوبی توانسته جای مارتین اودانل (Martin O'Donnell) را پر کند. موسیقی ها به خوبی در جریان بازی نظر شما را به خودشان جلب می کنند. تنوع و همخوانی آن ها با محیط های مختلف بازی نیز از بخش های خوب این قسمت به حساب می آید. صداگذاری در بازی نیز واقعاً خوب صورت گرفته است.

کیفیت آن ها بسیار بالا است و این موضوع باعث شده که کوچکترین صداها نیز در بازی به گوش برسند. در یک صحنه، هم صدای موسیقی، هم صدای تیراندازی و هم دیالوگ هایی که احتمالاً با آن روبرو می شوید را می شنوید. صداگذاری روی شخصیت های بازی نیز توانسته به شخصیت پردازی ها کمک کند. همچنین انیمیشن های بسیار خوبی که برای صورت شخصیت ها طراحی شده، باعث شده که حرکت لب ها با صداها کاملاً هماهنگ باشند. افکت های صوتی بازی، مانند صدای تیراندازی، انفجار انواع و اقسام نارنجک ها، عبور وسایل نقلیه مختلف، سفینه های بزرگ و کوچک و... واقعاً خوب طراحی شده اند و انتظارات بازی در این قسمت را برآورده کرده اند.

گیم پلی

یک گیم پلی سریع و هیجان انگیز چیزی است که همه از یک بازی Halo  انتظار دارند. در Halo 4 نیز با چنین موضوعی مواجه خواهید شد. حالت Sandbox بازی نیز آنقدر خوب از کار درآمده که دست شما را برای انجام هر کاری باز گذاشته است. Chief به خوبی نقش یک قهرمان را ایفا می کند و به طرق مختلف می تواند با دشمنان مبارزه کند. همیشه راه های گوناگونی را برای از بین بردن دشمنان در پیش خواهید داشت. استفاده از سلاح هایی که در اختیار دارید، اولین گزینه است. قدرت های ویژه ای برای Chief طراحی شده که می تواند از آن ها برای مبارزه با دشمنان استفاده کند.

استفاده از Jetpack، سپر محافظ و خلق یک Chief بدلی، از جمله قابلیت هایی است که می توان از آن ها کمک گرفت. محیط های بزرگ باعث شده اند که بتوانید به هر شکل که مایل بودید، بازی کنید. هم می توانید با پای پیاده به مبارزه با دشمنان بپردازید و هم می توانید با استفاده از وسایل نقلیه مختلفی که در بازی طراحی شده اند، به مصاف آن ها بروید. می توانید از هر وسیله نقلیه ای که در بازی مشاهده می شود، استفاده کنید. سفینه های بسیار بزرگی در محیط دیده می شوند که اکثر آن ها برای پیاده کردن نیروهای دشمن هستند، اما می توانید داخل آن ها شوید و نه تنها دشمنان، بلکه خود سفینه ها را نیز نابود کنید. فضای Sandbox بازی ترکیب بسیار خوبی از محیط های باز و بسته است.

بسیاری از مراحل، از یک محیط بسیار بزرگ شروع می شوند و به یک محیط کوچک می رسند و دوباره بازیکنان خود را در همان محیط های پهناور مشاهده می کنند. این تغییر محیط بدون هیچ Loading انجام می شود و اینجاست که می توانید به وسعت مراحل و شکل طراحی آن ها پی ببرید. هوش مصنوعی دشمنان، شما را در مبارزه ها با چالش های جدی ای روبرو می کند. دشمنان در این بازی می توانند در برابر تیرهای شما جاخالی دهند، شما را دور بزنند و از جهات مختلف به شما حمله کنند. اینجاست که باید به دقت محیط بازی را بررسی کنید تا دشمنان تنوانند شما را غافلگیر کنند. Chief همانند نسخه های قبلی دارای یک سپر است که می تواند از او در برابر حمله دشمنان محافظت کند، اما این سپر محدودیت دارد و در زمان مبارزه ها باید به این موضوع توجه کنید. در کنار بخش تک نفره، بخش چندنفره Halo 4 نیز با تغییرات قابل ملاحظه ای همراه بوده که باعث شده این بخش مثال زدنی باشد.

یکی از قسمت های بسیار خوب این بخش، Spartan Ops نام دارد که قرار است به شکل قسمتی، برای این بازی عرضه شود. این مد تنها شما را در یک رقابت قرار نمی دهد، بلکه دارای المان های داستان و CGهای متعددی است که درباره گروه Spartanها است. همچنین سناریوهای مختلفی هم برای بازی کردن در این قسمت وجود دارند که انگیزه شما برای تجربه این قسمت ها را بالاتر می برند. اولین قسمت از این بخش که در بازی قرار دارد، دارای صحنه های بسیار زیبا و سینمایی هیجان انگیزی است که نظر شما را به خودش جلب می کند. این بخش را می توانید به صورت تنها و یا 3 نفره بازی کنید. از مدهای قدیمی بازی نیز می توانید به  War Games اشاره کنیم که مد آشنایی برای علاقه مندان به بخش چندنفره این بازی خواهد بود. یک مد Deathmatch کلاسیک که در آن می توانید هر کاری انجام دهید. بخش چندنفره این بازی همچنان بسیار هیجان انگیز است.

نتیجه گیری

Halo 4 شروعی برای یک ماجراجویی تازه است که استودیوی 343 Industries آن را آغاز کرده و توانسته اند به خوبی خود را به عنوان یک جانشین مناسب برای سازندگان قبلی این سری معرفی کنند. آن ها نه تنها توانسته اند یک بازی بسیار خوب بسازند که بین 8 تا 10 ساعت طول می کشد، بلکه ثابت کردند که Halo بعد از Bungie بهتر هم خواهد شد.

نویسنده: مجید نوردوست

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط سامان در تاریخ 1391/08/21 و 14:06 دقیقه ارسال شده است

خداوکیلی بازیه خوبیه حیف که انحصاریه X360
ممنون


کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
پیشنهاد ما برای دانلود مجله
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 33
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 15
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 19
  • بازدید ماه : 19
  • بازدید سال : 127
  • بازدید کلی : 2,333